چکیده اخبار روز گروه سرمایه گذاری مسکن ( 23 مهر 1403 )

از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن تاکنون؛

قرارداد ۳۷۳ هزار و ۵۸۲ واحد نهضت ملی در بانک مسکن امضا شد

از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن تاکنون قرارداد ۳۷۳ هزار و ۵۸۲ واحد نهضت ملی در بانک مسکن در قالب ۵۵ هزار و ۶۶۷ پروژه با اعتباری بالغ‌بر ۱۷۲ هزار و ۹۳۶ میلیارد تومان (بدون احتساب افزایش تسهیلات فوق تا ۵۵۰ میلیون تومان) به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن تاکنون، مجموعاً ۵۲۳ هزار و ۱۹۰ واحد مسکونی در قالب ۹۵ هزار و ۱۴۴ پروژه از سوی اداره کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، سازمان همیاری شهرداری‌ها، صندوق مسکن،‌ قرارگاه امام حسن(ع)، سازمان صداوسیما، اتاق تعاون ایران، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت جهاد کشاورزی و خودمالکان شهری و روستایی به بانک مسکن معرفی شده است که ۲۸ درصد از این واحدها خودمالک هستند.

این بانک تا آغاز شهریورماه سال جاری، از مجموع مبلغ تأمین اعتبار پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کل شبکه بانکی کشور به تنهایی بیش از ۱۰۷ هزار میلیارد تومان به عنوان سهم‌الشرکه به سازندگان پروژه‌ها پرداخت کرده است که  ۷۰ درصد از پرداختی کل نظام بانکی را شامل می‌شود.

همچنین، تاکنون ۶۰ هزار و ۹۷ واحد مسکونی نهضت ملی در بانک مسکن به بهره‌برداری و فروش اقساطی رسیده است که بالاترین عملکرد در کل شبکه بانکی بوده و روند فوق با جدیت پیگیری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، سهمیه بانک مسکن در سه سال اول اجرای این طرح، بالغ‌ بر ۲۵۹ همت بوده است که با وجود سهم حدود ۳ درصدی این بانک از کل سپرده‌های شبکه بانکی کشور، با سهمیه بیش از۱۸/۵ درصد از نهضت ملی مسکن بیشترین سهمیه را در میان تمام بانک‌های کشور داشته است.

در سازمان ملی زمین و مسکن انجام شد؛

 

امکان‌سنجی برای اختصاص اراضی در اختیار نیروهای مسلح به منظور تامین مسکن کارکنان و بازنشستگان این نیروها

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از نشست بررسی و امکان‌سنجی اراضی معرفی شده از سوی نیروهای مسلح به سازمان ملی زمین و مسکن برای تغییر کاربری و الحاق به محدوده در راستای تامین مسکن کارکنان و بازنشستگان این نیروها در ۶ استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان ملی زمین و مسکن، ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از نشست بررسی و امکان‌سنجی اراضی معرفی شده از سوی نیروهای مسلح به سازمان ملی زمین و مسکن برای تغییر کاربری و الحاق به محدوده در راستای تامین مسکن پرسنل و بازنشستگان این نیروها در ۶ استان خبر داد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به ماده ۲۵ قانون جهش تولید مسکن گفت: براساس دستورالعملی که برمبنای این ماده به امضای وزرای راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسیده، مقرر شده تا زمین‌هایی که سند آنها به نام وزارت دفاع یا سازمان ملی زمین و مسکن است و در اختیار نیروهای مسلح قرار دارند برای تامین مسکن پرسنل و بازنشستگان این نیروها اختصاص یابند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در نشست‌های کارگروه مشترکی که برای اجرای این دستورالعمل تشکیل شده، کلیات توافق و چارچوب و شیوه کار مشخص شد و همچنین در جلسات مشترکی که در وزارت دفاع با حضور نمایندگان ارتش، سپاه و فراجا برگزار شد، شهرهایی که این اراضی در آنها واقع شده، پلاک ثبتی و مساحت آنها در چارچوب این دستورالعمل مشخص شد.

وی ادامه داد: در مرحله اول اولویت ما این است که در صورت نیاز، تغییر کاربری و الحاق به محدوده این اراضی انجام شود.

مالکی هدف از برگزاری این نشست مشترک را پیگیری بخشنامه‌ و نامه‌های ابلاغی به استان‌ها و همچنین امکان‌سنجی اراضی مورد توافق برای تغییر کاربری و الحاق به محدوده عنوان و اظهار کرد: در صورت تایید همکاران ما در استان، توافقنامه انجام و مراحل بعدی اجرا خواهد شد.

گفتنی است در این نشست امکان‌سنجی اراضی معرفی شده توسط ستاد کل نیروهای مسلح در استان‌های تهران، کرمان، کردستان، خراسان شمالی، هرمزگان و خوزستان انجام شد.

 

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی:

پرداخت مجدد تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان امکان‌پذیر شد

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان از امکان پرداخت مجدد تسهیلات ودیعه مسکن به شرط تسویه تسهیلات قبلی خبر داد.

مسعود بیات منش سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اصلاح دستورالعمل اجرایی دریافت مجدد تسهیلات ودیعه مسکن برای واجدان شرایط خبر داد.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان گفت: متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن که پیش‌تر و در سنوات گذشته این تسهیلات را دریافت کرده‌اند با شرط تسویه تسهیلات قبلی امکان دریافت مجدد تسهیلات را خواهند یافت.

بیات منش در بیان جزئیات پرداخت مجدد تسهیلات ودیعه مسکن توضیح داد: شرط پرداخت مجدد تسهیلات مجدد ودیعه مسکن مربوط به متقاضیانی است که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کرده و تسویه تسهیلات را انجام داده اند. این دسته از متقاضیان با درج گزینه تسویه تسهیلات از طریق شعب بانک عامل این امکان را برای بار دوم خواهند یافت تا نسبت به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام کنند.

گفتنی است، هم اکنون رقم تسهیلات ودیعه مسکن در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۱۵۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان و روستاها ۴۰ میلیون تومان است. همچنین سود تسهیلات ودیعه مسکن نیز ۲۳ درصد و حداکثر مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات ۵ ساله تعیین شده است.

۲۳ مهر ۱۴۰۳ ۰۸:۱۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید